Komend seizoen in de Maagd 'Soya de Cuba', een dansmusical uit Havana, die slechts in enkele theaters te zien zal zijn.
Komend seizoen in de Maagd 'Soya de Cuba', een dansmusical uit Havana, die slechts in enkele theaters te zien zal zijn. (Foto: )

Nieuwe seizoenbrochure Cultuurbedrijf

Enkele weken geleden verscheen de nieuwe brochure van Cultuurbedrijf Bergen op Zoom. De andere opzet en vormgeving valt direct op. Reden om een praatje te geen maken met de mensen achter de schermen van het Cultuurbedrijf.

Door Marjan Stolk

BERGEN OP ZOOM - Op tafel in de artiestenfoyer ligt de nieuwe brochure voor het komende theaterseizoen. Het eerste dat opvalt zijn de drie logo's die de omslag sieren. Zij staan voor de drie takken van het Cultuurbedrijf, theater de Maagd, museum het Markiezenhof en het Centrum voor de Kunsten die zich voor het eerst presenteren in één brochure.

Aangeschoven zijn Cees Meijer, directeur Cultuurbedrijf, Erik de Rooij, theaterprogrammering, Mark Meesters en Ans Goorden, verantwoordelijk voor marketing en communicatie. Erik de Rooij trapt af en geeft ons een inkijkje in de totstandkoming van een theaterprogramma. "Wij zijn een middelgroot theater, 620 plaatsen, en wij proberen ieder jaar een gevarieerd programma samen te stellen dat toegankelijk is voor een zo groot mogelijke doelgroep. Dans, toneel, muziek, theater, opera moeten dus allemaal aan bod komen. Verder proberen we ons te onderscheiden door een groter aantal theaterspecials en interactieve theatercolleges aan te bieden. Zo presenteren we dit seizoen 'Tour de Legend' . Bezoekers zien voor de pauze een interview met wielrenner Thomas Dekker. Na de pauze kunnen 30 mensen op het podium op een TACX , fietstrainer, stappen. Via een projectiescherm wordt samen met Thomas een etappe van de Tour de France gereden en worden de fijne kneepjes van het koersrijden door Thomas uitgelegd".

de 'WOW factor'

"Verder rollen we het concept van voorstellingen met de WOW factor steeds verder uit waarbij we nadrukkelijk samenwerking zoeken met de locale ondernemers" aldus Ans Goorden, marketing. "Met steeds wisselende partners proberen we een stuk ' Beleving' rond de theatervoorstelling te creëren en door wederzijdse promotie moet dit als een olievlek een steeds grotere doelgroep bekend maken met de voorstelling en de ondernemers die hieraan hun medewerking verlenen. Dit geldt niet alleen voor voorstellingen in theater de Maagd maar voor het gehele Cultuurbedrijf. De ' Ridders en Prinsessendag' in het Markiezenhof is daar een voorbeeld van. Ook het 'theatertafelen' waarbij bezoekers voorafgaand aan een voorstelling een hapje kunnen eten bij aangesloten restaurants moet bijdragen tot een stukje extra beleving".

Samen met de Kring

'Gluren bij de Buren' biedt ook dit jaar bezoekers weer de gelegenheid om bepaalde voorstellingen te bezoeken in theater de Kring in Roosendaal waarbij desgewenst gebruik gemaakt kan worden van vervoer heen en terug per bus. "Deze formule is een aanwinst voor de regio" vertelt Erik, " Het vergroot het aanbod en maakt het mogelijk om gezamenlijk ook die voorstellingen binnen te halen die voor de theaters afzonderlijk op financieel gebied of uit artistiek oogpunt niet haalbaar zouden zijn. Bovendien ervaren veel bezoekers het gezamenlijk naar het theater reizen als een toegevoegde waarde".

Gevarieerd aanbod

De overkoepelende brochure van dit seizoen is het resultaat van de samenwerking van de drie 'merken' van het Cultuurbedrijf. Het heeft tot doel zoveel mogelijk mensen te bereiken en een verbinding tussen de diverse vormen van cultuurbeleving tot stand te brengen. Dit varieert van theater in de Maagd tot kleinschaligere voorstellingen in de sfeervolle ambiance van het Markiezenhof maar omvat ook het gevarieerde cursusaanbod op het gebied van dans, muziek , theater en beeldende kunst in het Centrum voor de Kunsten.

"Bergen op Zoom heeft een heel groot aanbod op het gebied van cultuur. Ik was verbaasd over het aantal mensen dat op een of andere wijze bezig is met activiteiten op het gebied van muziek, toneel of andere vormen van kunst", vertelt de van oorsprong Rotterdamse Mark Meesters, verbonden aan de afdeling Marketing en Communicatie van het Cultuurbedrijf. "Wij willen hier graag een verbindende factor in zijn". Cees Meijer beaamt dit "Het culturele netwerk en het aantal vrijwilligers in Bergen is groot en de lijnen zijn kort waardoor nieuwe initiatieven redelijk snel van de grond kunnen komen".

Het Cultuurbedrijf is op zoek naar 'theaterambassadeurs' die gaan bloggen en vloggen voor de Maagd en op die manier actief een eerlijke feedback gaan geven over de programmering. In de maand mei is de wervingscampagne. Geïnteresseerden worden uitgenodigd een kijkje te nemen op www.demaagd.nl/ambassadeurs.

Marjan Stolk
Meer berichten