FOTO: JESSICA DE LEPPER
FOTO: JESSICA DE LEPPER (Foto: Jessica de Lepper)

10 april is Nationale Buitenlesdag

10 april is het Nationale Buitenlesdag. Op deze dag, een initiatief van Jantje Beton en IVN Natuureducatie, krijgen leerlingen op meer dan 2.100 scholen buiten les. Uit nieuw onderzoek van DUO blijkt dat op steeds meer scholen in Nederland buitenles gegeven wordt. En dat is goed nieuws, want een uitdagende buitenles stimuleert niet alleen beweging, maar de combinatie van natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht zorgt er ook voor dat kinderen zich daarna beter kunnen concentreren in de klas.

Nationale Buitenlesdag

Met de Nationale Buitenlesdag willen Jantje Beton en IVN leerkrachten stimuleren om meer naar buiten te gaan. Niet alleen om buiten te spelen, maar juist ook om buiten te leren. Buitenlessen hebben als doel om leren te bevorderen, beweging en samenwerken te stimuleren en de motivatie en het welzijn van kinderen te vergroten. Dit jaar hebben zich opnieuw meer scholen aangemeld dan vorig jaar, steeds meer scholen en ook beleidsmakers zien de toegevoegde waarde van buitenles en gaan ermee aan de slag.

Buitenlessen steeds populairder onder leerkrachten

DUO heeft 1.000 leerkrachten gevraagd naar hun ervaringen rond buitenlessen. Daaruit blijkt dat 89 procent vaker buitenles wil geven. Daarbij verwacht 92 procent (op lange termijn) leeropbrengsten bij kinderen. Van de leerkrachten is 75 procent van mening dat buitenles een meerwaarde biedt ten opzichte van alleen binnen lesgeven. Buitenlessen zijn leuk, leerzaam én laagdrempelig en in de praktijk leidt dat dan ook tot steeds meer buitenles voor kinderen tijdens schooltijd. Van alle leerkrachten geeft 30 procent inmiddels minimaal een keer per maand buiten les.

Beter presteren door buiten leren

Wetenschapsjournalist Mark Mieras heeft onderzocht dat niet alleen buiten spélen, maar ook buiten léren positieve effecten heeft op kinderen. Kinderen presteren beter op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en overige vakken. Door buitenles hebben kinderen de mogelijkheid om zelf dingen uit te zoeken, op een andere manier samen te werken en meer te bewegen. En meer beweging op school helpt. Sterker nog, gebrek aan beweging remt juist de cognitieve ontwikkeling. Daarnaast heeft alleen al de blootstelling aan natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht een positief effect op het leer- en concentratievermogen van kinderen.

Brabantse impuls voor 'Schoolpleinen van de toekomst'

In Noord-Brabant zijn er 854 basisscholen. Daarvan doen er 300 mee aan de Nationale Buitenlesdag op dinsdag 10 april. Een stijging ten opzichte van 2017 (229) en een signaal dat er steeds meer aandacht komt voor gezondheid en buitenles. Brabantse scholen die hun schoolplein of schoolomgeving gezond, klimaat en natuurlijk avontuurlijk willen maken, kunnen nu ook gebruik maken van de subsidieregeling 'Schoolpleinen van de toekomst' die op 10 april wordt opengesteld. Door het vervangen van tegels op het schoolplein voor groen kan er een oase ontstaan van (fruit)bomen, bosjes en struiken, een moestuin, water en andere natuurlijke en avontuurlijke elementen. De ideale leeromgeving voor kinderen! Meer informatie is te vinden via www.schoolpleinenbrabant.nl. De provincie, de vier Brabantse waterschappen, het Prins Bernhard Cultuurfonds en Jong Leren Eten hebben de krachten gebundeld om invulling te geven aan dit programma.

Meer berichten

Shopbox