Logo gazetbergenopzoom.nl


Er is poep aan de knikker in het mestland

Merijntje uit Halsteren was niet verbaasd toen hij hoorde dat er gesjoemeld werd met transport en registratie van dierlijke mest. Het is niet duidelijk zichtbaar want dan zou het snel klaar zijn geweest. Degenen die er bij berokken zijn of waren hebben niet volgens de wet gehandeld en dat kan en mag dus niet maar ja… Merijntje beseft ook dat er altijd schemergebieden zijn die ruimte laten voor een eigen invulling die niet persé strookt om naast de meetlat van de wet te leggen. De meesten van ons boeren die op hun bedrijf mest produceren en ontvangen zwemmen netjes naast elkaar in het net van de wettelijke overheid. Maar er zijn er altijd die de leuke mazen van het net door boerenslimheid gekoppeld aan juridische foefjes weten te vinden. Merijntje ergerde zich mateloos aan een artikel in de NRC waarin oud minister van Landbouw Laurens Jan Brinkhorst nog eens vanuit zijn ivorentoren zonodig de Oost Brabantse en Noord Limburgse varkenshouders moesten waarschuwen te zorgen dat ze de mestproductie moeten verminderen. Zo niet, dan maar gedwongen het bedrijf sluiten. Henk Bleeker ging daarin mee in de schaduw van het mummiefossiel Brinkhorst. Mest maakt de grond vruchtbaar en Merijntje ziet een tendens dat de publieke opinie dat helemaal uit het oog heeft verloren. Mest maakt de bodem vruchtbaar. Merijntje ziet hoe de gigantische opbrengsten op het akkerland dit jaar zijn geweest. Wat bracht die vruchtbare grond indrukwekkend veel voort. Zulke grond moet ook weer gevoed worden anders verzwakt haar kracht en daar heb je ook dierlijke mest voor nodig. Merijntje denkt dat boeren in het algemeen of ze nu akkerbouwer of dierenhouder zijn veel meer dan tot nu toe gebeurd de buitenwereld moeten laten zien welk een belangrijke rol ze hebben in de maatschappij en dan met name op het gebied van voedselvoorziening en natuurbeheer. “Be good and tel it” de gouden regel van een goede PR campagne. Merijntje kon een glimlach van enig leedvermaak niet onderdrukken toen de RABO Bank van de reclame codecommissie haar grote PR campagne moest intrekken over “Stel je eens voor dat we het Wereldvoedselprobleem kunnen oplossen” Misleidende reclame stelt men want wat ze denken te kunnen strookt niet met de realiteit. Een speciale manier van “NEPNIEUWS” van een kant waar men het niet van verwacht. Beluister en bekijk het praatje van Merijntje via bijgaande link: https://youtu.be/oJ9JPQ8XgyI

Reageer als eerste
Meer berichten